Een uniek antwoord op de vraag: Waarom wil je hier werken?
Het antwoord op deze vraag lijkt logisch.. jij bent immers geïnteresseerd in de functie en de werkgever is op zoek naar een nieuwe medewerker. Maar juist doordat het antwoord zo logisch lijkt, wordt de vraag door veel sollicitanten onderschat.
Wat een werkgever vaak als antwoord krijgt is, “omdat ik geld wil verdienen” of “omdat ik een baan nodig heb”. Deze antwoorden zijn een gemiste kans, want met dergelijke uitspraken onderscheid je jezelf niet en maak je geen indruk op de werkgever.
Waarom wordt de vraag gesteld?
Een werkgever kan de vraag om verschillende redenen stellen. Door de vraag te stellen kan de werkgever controleren of jij je goed hebt voorbereid. Weet je waar je het over hebt? Ben je bekend met de producten of diensten? Weet je welke kenmerken belangrijk zijn voor de organisatie.
Daarnaast kan de werkgever, op basis van jouw antwoord, bepalen of je oprecht geïnteresseerd bent in de functie en in het bedrijf. Het antwoord zegt erg veel over jouw motivatie die je hebt om voor het bedrijf te werken.
In 2 stappen naar een uniek antwoord
De vraag “Waarom wil je hier werken?” doet vermoeden dat jij als sollicitant de toegevoegde waarde van het bedrijf moet beschrijven. Het is de kunst om zo te antwoorden dat jij uiteindelijk je toegevoegde waarde voor het bedrijf kunt laten zien. Dit kun je doen door je persoonlijke drijfveren te betrekken bij het antwoord.
Een goed/uniek antwoord bestaat uit de volgende onderdelen:
1. het bespreken van je persoonlijke drijfveren;
2. het koppelen van je persoonlijke drijfveren aan kenmerken van het bedrijf.
Stap 1. Persoonlijke drijfverenStel jezelf de volgende vragen:-Wat drijft je?
-Waarom solliciteer je op deze functie?
-Waar haal ik energie uit?
-Wat is je passie?
-Wat zijn je ambities?
Probeer hier eens antwoord op te krijgen en maak dan onderscheid tussen factoren die je extrinsiek of intrinsiek motiveren. Salaris en bonussen zijn voorbeelden van extrinsieke motivatie. Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie.
Stap 2. De koppeling met relevante kenmerken
Nu je weet wat jouw persoonlijke drijfveren zijn, is het de taak om deze te koppelen aan een aantal kenmerken van de organisatie. Denk hierbij aan producten, diensten, processen bedrijfsculturen of visies.
Om een sterk antwoord te kunnen formuleren, moet je het bedrijf onderzoeken. Bezoek de bedrijfswebsite en gebruik Social Media om het bedrijf van binnenuit te leren kennen.
Dus een antwoord op de vraag “Waarom wil je hier werken?” begint bij jezelf. Breng je persoonlijke drijfveren in kaart en ga op zoek naar wat jou motiveert. Koppel je drijfveren vervolgens aan de kenmerken van het bedrijf en laat een onvergetelijke indruk achter!
Succes!