6 tips voor het behoud van medewerkers
Steeds vaker stappen medewerkers op en zoeken ze een baan die beter bij ze past. Veel redenen voor vertrek van medewerkers kun je gelukkig voorkomen. Een veelgehoorde uitspraak luidt: ‘Medewerkers vertrekken niet vanwege hun baan, maar stappen op vanwege de manager.’ Dit blijkt ook uit een onderzoek van LinkedIn. Waarbij 41 procent van de ondervraagden aangeeft dat slecht leiderschap de reden was voor vertrek.
In dit artikel delen we de do’s en daarmee ook de don’ts voor goed leiderschap.
1. Betrek medewerkers vanaf het begin
Een goede onboarding draagt bij aan meer betrokken en tevreden medewerkers. Helaas is dit niet altijd vanzelfsprekend als werk langere tijd door personeelstekorten stil ligt. Iemand moet snel alle achtergebleven taken oppakken. Maar laat (nieuwe) medewerkers niet zwemmen in een zee van chaos. Een warm welkom met een helder inwerkplan geeft een goede eerste indruk.
Tip! Zorg desnoods voor een buddy waar een medewerker altijd op terug kan vallen.
2. Maak een ontwikkelplan
Als manager wil je dat de taken goed opgepakt en uitgevoerd worden. Iedereen bezit weer andere kwaliteiten en ontwikkelpunten. Wees je daarvan bewust en maak dit bespreekbaar. Met een ontwikkelplan geef je iemand de ruimte om aan zijn of haar ontwikkeling te werken. En daar kleven volop voordelen aan. Voor de medewerker zelf, maar ook voor de organisatie. Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 45 procent van de ondervraagden opstapt, vanwege een gebrek aan ontwikkelmogelijkheden.
3. Check eens wat vaker bij elkaar in
Oprechte aandacht maakt een groot verschil voor iemands werkgeluk. Het is fijn als een manager openstaat voor (persoonlijke) verhalen.
4. Deel complimenten uit
Vaak zijn we geneigd om dingen te bespreken die fout gingen of anders moeten. Maar geef ook eens complimenten. Dat heeft een positief effect en daarmee zorg je ervoor dat een medewerker of het team met volle energie ertegenaan gaat.
5. Delegeer en geef verantwoordelijkheid
Als manager hoef je niet alles alleen te doen. Dat geldt voor veel functies, maar nog te vaak wil men veel zelf doen. Leg aan je team uit wat de plannen zijn en maak bespreekbaar wie wat oppakt. Durf de verantwoordelijkheid uit handen te geven. Laat je verrassen door de creatieve ideeën en input van anderen.
6. Geef elkaar de ruimte
Een goede werk-privébalans is ontzettend belangrijk. Op sommige dagen is het voor medewerkers prettig om af te wisselen van werkomgeving. Zo vindt de één het heerlijk om alle dagen op kantoor te zitten. En een ander vindt de afwisseling fijn. Houd daar rekening mee en sta ook open voor hybride werken.
Kortom, blijf jezelf ontwikkelen en voorkom dat jij die manager bent waardoor medewerkers vertrekken!
Bron: Artra