Waarom is tevreden personeel belangrijk?

Blog lijst
Vorige Artikel Volgende Artikel

De laatste jaren is het zeer lastig om goed personeel te vinden maar nog lastiger; om deze te behouden.
Je personeel tevreden houden is erg belangrijk. Hierdoor hangt er niet alleen intern een betere (werk-) sfeer maar wordt er ook beter gewerkt en gaat men minder snel op zoek naar een andere werkgever.
Er zijn diverse redenen waarom het belangrijk is om je personeel tevreden te houden en zich goed te laten voelen op het werk.

  •   Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten
    Als je personeel met een prettig gevoel naar het werk gaat, brengt men dit vaak ook zo over aan de klanten. Als je hartelijk wordt ontvangen, vrolijk wordt toegesproken of plezierig wordt behandeld geeft dit weerszijde een goed gevoel. Indirect werkt dit door aan een financieel succes: tevreden medewerkers en tevreden klanten zorgen voor meer financieel succes.
     
  • Tevreden medewerkers zijn productiever
    Uit de praktijk is gebleken dat tevreden medewerkers meer werk kunnen verzetten in dezelfde tijd als ontevreden werknemers.  Dit komt doordat ze zich betrokken voelen bij het bedrijf en hun steentje willen bijdragen aan het succes van het bedrijf. Doordat ze met plezier naar met plezier naar het werk komen en het fijn vinden om te werken tellen ze niet te uren af tot het weekend.
    Ofwel tevreden medewerkers communiceren beter, werken beter samen en zijn creatiever. Dat alles is terug te zien in jouw bedrijfsresultaat.
     
  • Tevreden medewerkers zijn loyaal
    Een tevreden werknemer houdt van zijn werk en stapt niet zo snel op naar een andere werkgever. Hierdoor blijft je bedrijfskennis in huis en is het ook voor je klanten fijner dat ze telkens met dezelfde mensen te maken hebben. Dit wekt indirect weer door naar je klanten; ze gaan je meer vertrouwen en kunnen beter een band opbouwen met je personeel.
     
  • Tevreden medewerkers zijn een visitekaartje
    Als je medewerkers blij en trots zijn om voor je bedrijf te werken, zal men dit ook uitdragen bijvoorbeeld op feestjes. Dit is dus weer indirect goede reclame.
    Daarbij is gebleken dat mond op mond reclame de meest effectieve vorm is van marketing en kan dus naast je klanten ook voortkomen van je medewerkers.
  • Tevreden medewerkers zijn meer betrokken
    Tevreden personeel voelt zich meer verbonden en begrijpen dat er een tandje bij moet als het druk is.  Natuurlijk kun je je medewerkers, hoe tevreden ook, niet elke dag laten overwerken. Geef hen meer vrijheid als het werk dat toelaat, dan zullen zij ook eerder bereid zijn extra te werken als dat nodig is.
     
  • Tevreden medewerkers verzuimen minder
    Als men zich prettig voelt op het werk en privé is men minder vaak ziek. Daarbij herstel je ook sneller als je lekkerder in je vel zit. Een burn-out bijvoorbeeld komt ook minder vaak voor bij medewerkers die tevreden zijn over hun werk.

 

Deel dit artikel:
Email

Gerelateerde artikelen:

Bijwerken ...